Op zaterdag 4 maart hielden we voor de derde keer salon. Helaas voor ons maar fijn voor hen moesten Beth en Flo verstek laten gaan vanwege een betaalde gig. De acteurs van ‘Het portret spreekt’ die vlak voor de premiere van ‘Adieu Indië’ zitten en net een paar try-outs hadden gehad, besloten dat een avond rust nu belangrijker was. Een geheel plausibele keuze. Daarom verwelkomde we dit keer alleen Tomasz Plusa (barokviool) en Earl Christy (theorbe).
Barokviool en viola d’amore
Tomasz en Earl lieten ons kennis maken met de componist Pisendel, van wie ze de sonate in e minor speelden. Pisendel was een tijdgenoot van Bach en Vivaldi, heeft veel gereisd en is uiteindelijk in Dresden neergestreken. Uit de briefwisselingen met collega musici blijkt het een aimable man te zijn geweest die bovendien prachtig werk heeft geschreven. Ritmisch en harmonisch verrassend en technisch uitdagend. Een kolfje naar de hand van Tomasz. Het duo heeft net dankzij een geslaagde crowd funding actie via ‘Voor de kunst’ een CD met werken van Pisendel opgenomen.
Daarna hadden we, net als de vorige keer, een primeur: Tomasz speelde voor het eerst op de viola d’amore, een werk van Ariosti. De lieflijke, resonerende klank van de viola d’amore was prachtig, en het klonk alsof Tomasz er al jaren op speelde. Het was daarna nog lang gezellig, ook in het gesprek met Ilil Danin (piano/clavecimbel).
Voor de volgende keer hebben zich al wat collega’s aangemeld. Collega’s en hun fans zijn altijd welkom, maar meld je komst even via contact.